Vad är lärportaler?

Det formella lärandet står oftast bara för 10-20% av det totala lärandet. Utbildningsinsatser och kursportaler (LMS) ger därför bara ett marginellt stöd i de anställdas kompetensutveckling.

En lärportal syftar till att stötta en större del av det lärande som krävs i arbetet. Lärandet flyttar från att ha varit en separat aktivitet till att bli något som är mer integrerat i verksamheten.

Utbildning som separat aktivitet

Så är det ofta. Lärandet är separerat från arbetet. Kanske t.o.m. i en egen byggnad. Kurser utvecklas från ett ämnesperspektiv, precis som i skolan. Excel, Projektledning, Säkerhet, Produktkunskap etc. Väldigt lite relation till specifika kompetensbehov olika jobbroller har när de genomför olika arbetsuppgifter. Paradigmen är att det går att stuva in kunskap under säg 2-3 dagar som sedan skall kunna plockas fram senare och tillämpas i arbetet. Läs mer

Hur mycket LMS behöver du egentligen?

LMS, Learning Management Systems, kan man nu se hos många företag. Det tycker jag är positivt. För mig innebär det att fler företag tar kompetens på allvar och har ambitionen att göra lärandet  både mer tillgängligt och mätbart. I en sådan situation är det ju direkt motsägande att skriva en artikel om att vi inte behöver så mycket LMS. Men det är i varje fall vad den här artikeln går ut på.

Så varför skriva artikeln?? Ja, det har liksom smugit sig över mig. Jag har nu upplevt ett par projekt där företagets LMS trots massivt arbete med införande och administration, för de anställda är en rätt marginell företeelse. Ofta en rätt krånglig sådan. Det jag jag istället ser är att man hämtar kunskapen lite överallt på intranätet, internet eller från sina kollegor. Läs mer

Spara miljoner på din utbildningsbudget

Lågkonjunktur brukar betyda nedskärningar. Speciellt för utbildningsavdelningen. För många betyder det ett uppehåll i kompetensutvecklingen. Så behöver det inte vara. Här ger vi exempel på hur du med enkla medel kan skära kostnaderna med 65%. För ett företag med tusentals elevdagar betyder det många miljoner i besparing, men framför allt att utbildningen kan gå vidare trots restriktioner i budget, resor och frånvaro från arbetet.

Problemet – det finns inte pengar

För många organisationer riskerar nästa år att bli ett svart år när det gäller kompetensutveckling. Budgeten för externa kurser skärs ner. Restriktioner införs för resor och det blir svårare att komma loss för utbildning. Att genomföra kurser i intern regi är inte heller billigt. En elevdag kostar i genomsnitt 10.000 kr (se faktarutan ). Att satsa på eLearning minskar leveranskostnaden, men det är dyrt att utveckla. En timme eLearning kostar lätt 2-300.000 kr när det upphandlas externt. Har du 100 elever som skall gå en dags kurs så hamnar du alltså på minst 1 miljon kr (inklusive kostnaden för elevens tid) oavsett utbildningsmetod. Läs mer

Long Tail Learning – Slutet för de traditionella kursleverantörerna?

Finns den traditionella eKurs producenten kvar efter lågkonjunkturen?

På 80-talet förlorade vi större delen av vår varvsindustri. Nu verkar bilindustrin i Sverige stå på tur. Jag tror att det kan finnas en kandidat till; utbidnings- och eLearningbranschen, såvida vi inte lyckas förändra oss…

Har vi råd med traditionell utbildning i lågkonjunkturen?

Lågkonjunkturen kommer att ställa nya kostnadskrav som gör det svårt för traditionell utbildning:

  • Har vi råd att flyga anställda till flerdagars klassrumsutbildningar? Oftast där en lärare matar PowerPoint-bilder. Allt till en kostnad av 10.000 kr /elevdag om vi också räknar in resor och frånvaro från arbetet.
  • Har vi råd att betala 300.000 för en timme eLearning när innehållet redan finns på YouTube, SlideShare eller nån annanstans, låt vara inte helt anpassat för våra behov och utan roliga gubbar. Läs mer